CÂŢIVA MILIMETRI DE ADÂNCIME A CĂII DE RULARE POT FACE O DIFERENŢĂ URIAŞĂ PENTRU SIGURANŢA DVS.

Sfaturi pentru condusul in singuranta pe carosabil ud

CÂŢIVA MILIMETRI DE ADÂNCIME A CĂII DE RULARE POT FACE O DIFERENŢĂ URIAŞĂ PENTRU SIGURANŢA DVS.
CÂŢIVA MILIMETRI DE ADÂNCIME A CĂII DE RULARE POT FACE O DIFERENŢĂ URIAŞĂ PENTRU SIGURANŢA DVS.

Știați că doar câțiva mimiletri în plus pentru adâncimea căii de rulare de pe anvelopă fac o diferență uriașă vizavi de condusul pe carosabil umed?

În aceste zile de toamnă unde polile ne însoțesc peste tot e bine să știți câteva lucruri legate de condusul pe carosabil umed – am găsit câteva sfaturi propuse de Nokian Tyres și m-am gândit să vi le spun și vouă.

Situația stă cam așa: acvaplanarea (adică momentul acela în care mașina nu mai poate fi controlată pentru că nu mai există contact direct al cauciucurilor cu asfaltul) reprezintă o ameninţare reală pe vreme ploioasă. Imediat ce calea de rulare nu poate să evacueze toată apa din punctul de contact dintre anvelopă şi şosea, sub aceasta se formează o pernă de apă. Fenomenul face ca anvelopele să-şi piardă aderenţa, iar şoferul pierde controlul vehiculului.

„În această situaţie, şoferul poate să devină, într-o clipă, un pasager neajutorat, fără niciun control asupra vehiculului. Însă, cel mai important lucru este să rămâneţi calm şi să nu frânaţi brusc. Cel mai bine este să luaţi piciorul de pe acceleraţie, să lăsaţi maşina să piardă încet viteză şi să urmăriţi cu atenţie direcţia de deplasare. Imediat ce simţiţi că anvelopele reiau contactul cu şoseaua, puteţi să începeţi treptat să acceleraţi din nou”, spune Martin Dražík, Director de Produs pentru Europa Centrală la Nokian Tyres.

Chiar și pentru anvelope noi există șanse de acvaplanare atunci când plouă abundent, riscul crește exponențial la cauciucurile uzate care aproape că nu mai au șanțuri pe calea de rulare. Testele efectuate de revista finlandeză Mootori (03/2020) au arătat că anvelopele uzate au început să acvaplaneze la viteze cu până la 15 km/h mai mici decât în cazul celor noi. La cele mai bune anvelope testate, cele noi au început să acvaplaneze la 90,4 km/h, în timp ce versiunile uzate la doar 3,5 mm au făcut acelaşi lucru la circa 75 km/h. În afară de adâncimea căii de rulare, trebuie verificată şi presiunea. Presiunea scăzută creşte riscul acvaplanării. Verificarea presiunii anvelopelor şi reglarea acesteia, dacă este necesar, la nivelul corect reprezintă o măsură de siguranţă de bază, pe care o puteţi aplica la cea mai apropiată staţie de benzină, fără să vă coste nimic.

În ideea asta, sunt câteva lucruri pe care ar fi bine să le știți ca să evitați situațiile periculoase:

  • Riscul de acvaplanare poate fi redus prin folosirea unor anvelope care au șanțuri de cel puțin 4mm pe calea de rulare
  • Presiunea corespunzătoare în anvelopă contribuie la reducerea riscului de acvaplanare
  • Pe ploaie ar fi bine să reduceți cu cel puțin 15-20km/h viteza de deplasare față de cea folosită în condiții normale, astfel încât apa dintre anvelopă și asfalt să poată fi evacuată eficient (acolo unde există anvelope de calitate)
  • Nu mergeți pe marginea drumului – acolo se acumulează cel mai mare volum de apă și cresc șansele de acvaplanare
  • Înainte de a conduce, consultaţi prognoza meteo şi anticipaţi situaţiile periculoase, printre care ploaia torenţială şi furtunile cu fulgere.
  • Păstraţi o distanţă suficientă faţă de vehiculele din faţa dvs.
  • Dacă are loc acvaplanarea, rămâneţi calm, luaţi piciorul de pe acceleraţie şi lăsaţi maşina să încetinească lent, până când simţiţi din nou contactul dintre anvelope şi şosea, având grijă să menţineţi direcţia de deplasare.

Drum bun!

Leave a Reply

Your email address will not be published.