O parere despre anvelopele de vara Nokian Wetproof (215/55/R16)

Anvelopele de vară Nokian Wetproof (215/55/R16).
Anvelopele de vară Nokian Wetproof (215/55/R16).

Ce cred despre anvelopele Nokian Wetproof (215/55/16) după o vară și aproape 8000 de km parcuși? Că își merită banii și imediat o să vă spun și de ce.

Una dintre cele mai plăcute suprize ale acestei veri a fost întâlnirea cu anvelopele de vară Nokian Wetproof. Până în luna mai din 2019 nici prin cap nu mi-a trecut să explorez ideea de a folosi cauciucuri Nokian vara. În cei 20 de ani de când mă îngrijesc de mașina personală am trecut de la ideea că nu contează ce cauciucuri de vară ai, la cea în care prețul era definitoriu pentru ca în ultimii 10 ani (practic de când a venit pe lume fetița mea) să fiu interesat în primul rând de siguranță și abia apoi de preț.

Iar când vorbesc de siguranță mă refer la aderență, în special în condiții mai dificile (ploaie vara, ninsoare/polei/zăpadă topită iarna). În ideea asta am studiat cu atenție top-urile făcute de experți (ADAC în principal) și abia pe urmă ce aveau de spus cunoscuții. Și până acum nu am fost dezamăgit de alegeri.

Nokian Wetproof 2019 (215/55/16)

În ultimele trei veri am folosit un set Goodyear EfficientGrip Performance de care în mare am fost mulțumit: aderență bună pe ploaie, consum ok, nivel de sunet acceptabil. Pe de altă parte mi s-au părut cam tari și cu o fiabilitate redusă – din patru cauciucuri luate în 2016 a trebuit să schimb unul în fiecare an. Unul mi s-a tăiat pe interior (nu îmi dau seama ce s-a întâmplat cu el), unuia i-a venit de hac marginea unui canal din rondul de la Coresi Mall și celui din urmă o zonă offroad de pe insula Brac din Croația.

La începutul lunii mai, când mi s-a propus să testez noua serie Nokian Wetproof m-am gândit că de ce nu? Ce am de pierdut? Nokian e unul dintre brandurile importante de anvelope și citisem deja că noua serie de vară are caracteristici deosebite.

Le-am pus pe mașină și am pornit la drum. Acum că a trecut vara și odată cu ea aproape 8000 de km parcurși (din care 3000 de km prin Bulgaria/Grecia) imaginea e clară și nu sunt dezamăgit de alegere.

Lucrurile pozitive

Profilul anvelopelor de vară Nokian Wetproof 215/55/16.

Echilibrul: primul lucru pe care îl vezi la un set de anvelope noi este echilibrul. Te duci la o vulcanizare, le ceri să monteze noile anvelope pe jante și te uiți câte greutăți îți pun. În cazul meu, prima echipare a necesitat echilibrare minimă, cel mai probabil din cauza jantelor de tablă – două roți au fost perfecte, la două am avut nevoie de o echilibrare de 15g.

Echilibrarea pentru Nokian Wetproof 215/55/16.

Sunet: Cu treaba asta rezolvată, am pornit în vară – folosesc azot în anvelope. Primii km parcurși au fost cu grijă, așa cum fac de obicei ca să mă obișnuiesc cu noile anvelope. Am remarcat imediat că nivelul de sunet este mai scăzut (68 db) decât cel cu care eram obișnuit.

Nivelul de sunet al Nokian Wetproof este de 68db.

Elasticitate: Totodată am remarcat că mașina preia mai ușor șocurile de pe drum, lucru datorat și unei elasticități mai bune ale anvelopelor.

Profilul de pe Nokian Wetproof mi se pare unul standard de vară: clasicele șanțuri longitudinale cu degajările de material care să forțeze ieșirea apei.

Profilul anvelopelor de vară Nokian Wetproof.

Aderență: M-am plimbat destul de mult cu mașina prin țară, inclusiv în momente cu ploaie torențială. S-au comportat bine, e drept nu le-am testat pe ploaie pe autostradă la viteze mai mari (120-130 km/h), doar pe drumuri naționale așa că poate informația asta nu e relevantă. Mașina a stat perfect e șosea atât în curbe cât și la frânare.

Ca fapt divers, ADAC spune că anvelopele Nokian Wetproof se comportă foarte bine în orice condiții:

În vara asta m-am plimbat mult prin Grecia și aventura asta m-a dus la multe plaje mai sălbatice, până la care am fost nevoit să fac destul de mult offroad pe pietris/pământ, pe drumuri cu pante accentuate și o grămadă de bolovani ieșiți prin drum. Având experiența anilor trecuți în care am reușit de fiecare dată să fac pană, nu am stat chiar confortabil, vă dați seama. Partea bună este că anul acesta am scăpat, Nokian Wetproof au rezistat chiar foarte bine. Cu plusul că au avut o aderență excelentă în pantă pe aceste drumuri.

Și dacă am adus vorba de Grecia și drumuri offroad, vreau să vă dau un sfat: NU FOLOSIȚI Google Maps sau Waze ca să vă orientați pe acolo. De prea multe ori rutele ”cele mai scurte” recomandate treceau pe astfel de drumuri de pământ/pietriș, care dau senzații tari. Here WeGo mi se pare o soluție mult mai eficientă dacă te interesează sănătatea mașinii și a cauciucurilor.

Lucruri negative

Pe zona negativă nu am prea multe de spus. Singurul lucru evident este că Nokian Wetproof nu sunt cele mai economice anvelope de pe piață. De altfel, nici nu prea ai cum să ai și aderență bună și nivel de zgomot scăzut și elasticitate, cu un consum mic.

În mod normal media de consum pe care o scoteam pe un drum de 4000 de km făcut vara (4 persoane în mașină, aer condiționat pornit mereu), e drept 80% pe autostradă, cu un Ford Mondeo break 2l diesel automat era de 6 – 6.2 l/100 km. Vara asta, cu Nokian Wetproof, dar pe alt tip de drumuri, unde rularea pe autostradă a fost sub 15% din total, consumul s-a dus la 7.1 l/100 km. E clar că nu toată diferența e dată de anvelope, însă sigur și-au adus aportul – clasificarea C la nivel de consum (față de B pentru anvelopele Goodyear EfficienGrip folosite de mine anterior).

La nivel uzură lucrurile stau cam așa:

Profilul de nou pentru Nokian Wetproof 215/55/16.

Și după 8000 de km:

Profil anvelopă de vară Nokian WetProof după 8000 de km.

Îmi pare rău că nu mi-a dat prin cap să fac o măsurătoare exactă în ideea că pot aduce detalii mai clare. Nu văd o uzură pronunțată pe niciuna dintre cele patru anvelope.

Concluzie: merită investiția

Și așa am ajuns la finalul poveștii, cu o concluzie simplă: anvelopele de vară Nokian Wetproof au fost o surpriză plăcută și după experiența din vara asta le recomand. Din punctul meu de vedere, derența, nivelul de sunet și elasticitatea sunt factori ce compensează creșterea consumului. Spun asta făcând comparație directă cu modelul Goodyear EfficientGrip folosit până acum.

Nokian Wetproof de 215/55 R16 costă undeva la 430-450 lei/buc în timp ce Goodyear EfficientGrip sunt pe la 470-480 lei/buc, preț informativ.

PRO CONTRA
+ aderență + nivel scăzut de zgomot
+ elasticitate + optimizat pentru ploaie
-consum ridicat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *